logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Dieta 1000 kcal

Jedna z wielu diet, zalecająca ograniczenie spożycia energetycznych składników pożywienia, opierająca się na zasadzie, że zmniejszenie dostaw „energii” w stosunku do potrzeb organizmu, spowoduje spalanie tłuszczu nagromadzonego w tkance tłuszczowej.

Jako, że tłuszcze są wysokoenergetycznym składnikiem pożywienia, w większości przypadków zaleca się redukcję ich ilość w diecie, należy również całkowicie wyeliminować cukier. Jadłospisy należy oprzeć na chudym mięsie, najlepiej gotowanym, rybach, owocach i warzywach, produktach mlecznych (najlepiej chudych). Należy też pić dużo wody (2 - 3 litry dziennie). Układając jadłospis należy pamiętać, żeby planować 4 - 5 niewielkich posiłków dziennie.

Efektem jest z reguły spadek masy ciała o 0,5 - 1,5 kg na miesiąc, ale w przypadku spożywania węglowodanów o wysokim wskaźniku glikemicznym, masa osób o dużej skłonności do nadwagi, maleje mniej, a nawet może rosnąć. Z uwagi na przystosowanie się organizmu do zmniejszonych dostaw energii z pożywienia, po zakończeniu diety i powrocie do naszego poprzedniego stylu odżywiania się, można się spodziewać powrotu poprzedniej masy ciała, a nawet jej wzrostu (efekt jo-jo).

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie:

  • szklanka kawy
  • 1/2 bułki
  • 1/2 opakowania serka homogenizowanego
  • szklanka mleka UHT 0,5 tłuszczu

II śniadanie:

  • dwie kromki pieczywa chrupkiego z żółtym serem (1 plaster) i wędliną z kurczaka (1 plaster)
  • dwie szklanki wody niegazowanej

Obiad:

  • zupa jarzynowa (150g)
  • mięso kurczaka (60g czystego mięsa) z ryżem (50g)
  • sałatka z kapusty kwaszonej (60g)
  • dwie szklanki wody niegazowanej

Podwieczorek:

  • kromka pieczywa chrupkiego
  • 1/2 opakownia jogurtu naturalnego
  • szklanka wody niegazowanej

Kolacja:

  • dwie kromki pieczywa chrupkiego
  • ryba po grecku (100g)
  • szklanka soku pomidorowego

Analiza przedstawionego jadłospisu:
„Paski” - pokrycie zapotrzebownia na składniki odżywcze (nieprawidłowości zaznczone na czerwono):

Kalograf - wchłanianie energetycznych składników pokarmowych, z dodatkową informacją o popełnionych błędach takich jak przegłodzenie lub zagrożenie tyciem (zaznaczone czerwoną „siateczką”):