Witamina B12

Atom kobaltu!

Witamina B12 bywa nazywana czerwoną witaminą lub kobalaminą, ponieważ w jej cząsteczce znajduje się atom kobaltu. Główne jej funkcje to udział w procesach krwiotworzenia, w metabolizmie tłuszczów, białek i węglowodanów, w syntezie kwasów nukleinowych (DNA) i białek komórkowych. Czerwona witamina odgrywa ważną rolę w regulacji płodności i stymuluje wydzielanie mleka u matek karmiących. Bardzo ważną funkcją tej witaminy jest wpływ na prawidłowe działanie układu nerwowego i prawidłowy wzrost organizmu.

Głównym źródłem witaminy B12 są produkty mięsne, podroby, ryby i skorupiaki, a także jaja, mleko i produkty mleczne. Nie występuje w owocach, warzywach i produktach zbożowych. Niewielkie jej ilości mogą produkować bakterie żyjące w jelicie cienkim człowieka.

Dotychczas nie stwierdzono u ludzi działań ubocznych dużych dawek witaminy B12. Najprawdopodobniej dzieje się tak dzięki ograniczonemu wydzielaniu w żołądku tzw. czynnika wewnętrznego, który bierze udział w jej wchłanianiu i chroni przed przedawkowaniem.

Wyniki badań na zwierzętach wykazały, że witamina B12, nawet w dawkach kilka tysięcy razy większych niż zapotrzebowanie, nie jest toksyczna.

Jeśli masz za mało witaminy B12

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało witaminy B12, we wczesnym okresie może to powodować pojawienie się takich objawów jak ogólne osłabienie, apatia, obniżona sprawność intelektualna, zakłócenia pamięci, bóle kości. Jeżeli braki witaminy w diecie przedłużają się do około 2-3 lat, wówczas pojawiają się charakterystyczne objawy niedoborowe typu: anemia złośliwa (niedokrwistość makrocytarna, megaloblastyczna), drętwienia, mrowienia, zaburzenia czucia, zaburzenia ruchu. Na niedobory witaminy B12 szczególnie narażone są osoby, które unikają produktów zwierzęcych (także dzieci karmione piersią przez matki niejedzące produktów pochodzenia zwierzęcego). Poza tym w grupie podwyższonego ryzyka są osoby nadużywające alkoholu, z chorobami przewodu pokarmowego oraz osoby w podeszłym wieku.