logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Wielonienasycone Kwasy Tłuszczowe

Bierz przykład z Eskimosa

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe występują w tłuszczach pochodzenia zarówno roślinnego, jak i zwierzęcego. Obniżają stężenie „złego” cholesterolu (LDL) i podnoszą stężenie „dobrego” cholesterolu (HDL). W efekcie powodują znaczące zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy tętnic i chorób z niej wynikających. O ochronnym charakterze tych tłuszczów może świadczyć fakt, że Eskimosi jedzący dużo ryb morskich, bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, o wiele rzadziej zapadają na choroby serca.

Do tej grupy związków należą też niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), zwane witaminą F. Te wielonienasycone kwasy tłuszczowe nie mogą być produkowane w organizmie człowieka - muszą być dostarczone z pokarmem. Zaliczamy do nich m.in. takie kwasy tłuszczowe jak: linolowy (omega 6) i alfa-linolenowy (omega 3). Są niezbędne do prawidłowego rozwoju młodych organizmów i zachowania zdrowia u osób dorosłych. Poza funkcją budulcową wykorzystywane są do tworzenia prostaglandyn (hormonów tkankowych), wpływających na czynności układu krążenia, na trawienie i wiele innych procesów. Powodują obniżenie stężenia cholesterolu, wpływają również na zmniejszenie agregacji płytek krwi, przez co zapobiegają powstawaniu zakrzepów i miażdżycy.