logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Sacharoza

Opis

Sacharoza jest dwucukrem, czyli jest zaliczana do węglowodanów prostych, składa się z jednej cząsteczki glukozy i jednej cząsteczki fruktozy. To właśnie sacharozę nazywamy potocznie "cukrem" i używamy jej do słodzenia potraw i napojów. Pozyskiwana jest z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej (dlatego nazywamy ją cukrem buraczanym lub trzcinowym) w procesach przemysłowego oczyszczania. Produkt końcowy jest zwykle czystym węglowodanem, pozbawionym innych składników odżywczych (głównie witamin z grypy B). Spożywając taki cukier dostarczamy do organizmu jedynie energii (ok. 4 kcal z grama) i są to tzw. puste kalorie. Z tego powodu spożycie białego cukru powinno być ograniczane do minimum, u osób prowadzących spokojny, głównie siedzący tryb życia. Na większe ilości mogą sobie pozwolić ci, którzy uprawiają intensywnie sport. W przypadkach gdy trzeba dostarczyć pracującym mięśniom energii, możemy skorzystać z wodnego roztworu sacharozy, lub glukozy. Ale nawet w takich sytuacjach trzeba pamiętać, że spowoduje to nagły wyrzut insuliny z trzustki, co ją nadmiernie obciąża i może w konsekwencji doprowadzić do jej uszkodzenia.

Zapotrzebowanie

W przewodzie pokarmowym spożyta sacharoza jest rozkładana na glukozę i fruktozę i w takiej postać wchłaniana, tak więc ustalanie zapotrzebowania na sacharozę nie jest odrębnym zagadnieniem dietetycznym. W zasadzie większość z nas powinna maksymalnie ograniczyć spożycie tego cukru. Jedyne osoby uprawiające intensywnie sport mogą, bez uszczerbku na zdrowiu, spożywać pewne ilości w opisanych wyżej sytuacjach.

Gdy masz za dużo...

Zbyt duże spożycie sacharozy może powodować:

  • hiperglicerydemię, czyli zbyt duże stężenie trójglicerydów we krwi;
  • miażdżycę naczyń krwionośnych;
  • choroby serca;
  • nadmierny rozwój tkanki tłuszczowej;
  • otyłość;
  • nadmierne obciążenie trzustki;
  • cukrzycę typu 2;
  • zwiększone występowanie próchnicy zębów.

Informacje dodatkowe

Sacharoza należy do najbardziej niekorzystnie wpływających na nasz organizm węglowodanów. Opisany wzrost stężenia trójglicerydów we krwi, występuje w zasadzie po wszystkich rodzajach cukrów, jednak po spożyciu np. skrobi jest zdecydowanie mniej nasilony.