logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Indeks glikemiczny

Opis

Indeks glikemiczny jest to pojęcie wprowadzone do dietetyki stosunkowo niedawno, w latach 80. XX wieku, w związku z czym brak jest jeszcze potwierdzonych naukowo wyników badań nad jego przydatnością. Odkrycie to było związane z poszukiwaniem potraw, które nie szkodziły osobom chorym na cukrzycę. Wtedy okazało się, że różne pokarmy powodują różne zmiany stężenia glukozy we krwi, pomimo spożycia takiej samej ilości węglowodanów. Pojawiła się koncepcja, że w zależności od "jakości" węglowodanów zawartych w danej potrawie, obserwuje się szybsze lub wolniejsze ich wchłanianie, a co za tym idzie wyższe lub niższe maksymalne stężenie glukozy we krwi - ma to ogromne znaczenie dla ochrony trzustki i ilości odkładanych do tkanki tłuszczowej węglowodanów.

Podsumowując Indeks Glikemiczny (GI) jest to zdolność węglowodanu, zawartego w spożywanym produkcie, do podniesienia poziomu cukru we krwi.

Osoby, które zgadzają się z teorią indeksu glikemicznego uważają, że aby zgubić zbędne kilogramy, należy unikać potraw, których indeks glikemiczny jest wyższy niż 50.

Informacje dodatkowe

Może zajść taka sytuacja, że zjemy potrawę o wysokim indeksie glikemicznym, jednak zawierającą bardzo mało tego węglowodanu, zadajemy sobie wtedy pytanie, czy postąpiliśmy źle? Aby rozwiązać ten problem wprowadzono jeszcze jedną cechę charakteryzującą węglowodany zawarte w pożywieniu, a mianowicie Ładunek Glikemiczny (GL). Obliczamy go tak:

GL = (GI x masa węglowodanów) / 100

Wynika z tego, że spożycie 100 g węglowodanów o indeksie 20 (co daje GL = 20), wpływa na nasz organizm tak samo, jak zjedzenie 25 g węglowodanów o indeksie 80.