logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Dieta kopenhaska (liczba Dr.Dietmana 27/372)

Dieta kopenhaska polega na ścisłym stosowaniu 13 - dniowego, z góry ustalonego, planu żywnieniowego. Jej celem jest wywołanie zmiany upodobań smakowych i przemiany materii w organizmie, dzięki czemu powinna ustać ochota na węglowodany, szkodliwe przekąski (np. słodycze) oraz spożywanie posiłków późnym wieczorem.

Jest monotonna, a głównymi produktami są w niej chude mięso, jaja, sałata, szpinak i owoce. Należy wypijać co najmniej dwa litry niegazowanej wody, lub zielonej herbaty. Dzienny jadłospis dostarcza poniżej 1000 kcal i niedostateczne ilości witamin i minerałów. Nie są dozwolone żadne odstępstwa od ustalonych jadłospisów. Zjedzenie kawałka bułki, lub wypicie lampki wina powoduje natychmiastowe przerwanie kuracji i zaprzepaszczenie dotychczasowych efetków.

Zakłada trzy posiłki dziennie, z zastrzeżeniem, że kolacja powinna być przed 18, a obiad pomiędzy 12. a 14. Ważne jest, aby stosować ją tylko przez 13 dni, ani dnia dłużej, ani krócej. Po przejściu całego cyklu, w większości przypadków obserwuje się spadek masy ciała (nawet do 8 - 10 kg), chociaż ze względy na spożywanie węglowodanów o wysokim wskaźniku glikemicznym może być mniejsze u osób z dużą skłonnością. Dopuszcza się stosowanie jej nie częściej niż raz na dwa lata z uwago na sprzyjanie osłabieniu organizmu.

W przypadku osób o organizmach opornych na zmiany upodobań żywieniowych dieta kopenhaska zwykle nie przynosi zamierzonego efektu. Może prowadzić do przystosowania się organizmu do obniżenia energetyczności pożywienie stąd często po jej zakończeni i powrocie do „normalnego” żywienia, masa ciała wzrasta (efekt jo-jo).

Przykładowy jadłospis - zaplanowany na 3 i 10 dzień diety (liczba Dr.Dietmana 27/372)

Śniadanie:

  • czarna kawa z kostką cukru (250g)
  • grzanka (25g)

Obiad:

  • gotowany szpinak (200g)
  • pomidor (190g)
  • owoc - grejpfrut (250g)

Kolacja:

  • 2 jajka na twardo (100g)
  • gruby plaster szynki (50g)
  • sałata (30g) z oliwą (10ml) i cytryną (10ml)

Więcej na www.mojegotowanie.pl

Analiza przedstawionego jadłospisu:
„Paski” - pokrycie zapotrzebowania na składniki odżywcze (nieprawidłowości zaznaczone na czerwono):

Kalograf - wchłanianie energetycznych składników pokarmowych, z dodatkową informacją o popełnionych błędach takich jak przegłodzenie lub zagrożenie tyciem (zaznaczone czerwoną „siateczką”):