logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Dieta Montignac

W diecie zaproponowanej przez Michaela Montignaca chodzi o unikanie nadmiernego wzrostu stężenia cukru we krwi, ponieważ powoduje on nadmierne wydzielanie insuliny i przez to prowadzi do tycia. W tym celu należy wykluczyć z jadłospisu węglowodany, o indeksie glikemicznym większym niż 50, które są wyjątkowo szybko przyswajalne. Należą do nich ziemniaki, białe pieczywo, cukier, większość słodyczy, czy też niektóre owoce. Autor wyróżnia dwie fazy odżywiania się metodą Montignac. W pierwszej, tracimy nadmiar kilogramów, natomiast w drugiej staramy się utrzymać pożądaną masę ciała.

Faza pierwsza, która może trwać 2 - 3 miesiące, polega na niełączeniu produktów bogatych w węglowodany z produktami tłuszczowymi. Aby to ułatwić, autor wprowadził podział posiłków na dwa typy:

  • posiłki węglowodanowe, w skład tych posiłków nie mogą wchodzić żadne tłuszcze zwierzęce i niewielkie ilości tłuszczów roślinnych (dopuszczalny IG 50),
  • posiłki białkowo - tłuszczowe, w ich skład mogą wchodzić węglowodany o IG mniejszym niż 35.

W ciągu dnia powinniśmy zjadać jeden posiłek węglowodanowy (najlepiej śniadanie) i dwa posiłki białkowo - tłuszczowe. Ważne jest, żeby pić głównie między posiłkami, lub pod koniec posiłków.

Po uzyskaniu pożądanej wagi przechodzimy do fazy drugiej, w której utrzymujemy swoją masę ciała. Główną zasadą tej fazy jest ograniczenie średniego IG posiłków do 50, czyli dietę można urozmaicić o niektóre produkty.

Autor twierdzi, że najlepsze efekty uzyskamy, jeśli zasady fazy dugiej staną się „programem żywieniowym” na resztę życia.

Przykładowy jadłospis fazy I:

Śniadanie:

  • chleb razowy (100g) z łososiem (50g)
  • ogórek (50g), pomidor (150g)
  • świeży sok pomarańczowy (250 ml)
  • jabłko (150g)

Obiad:

  • mozzalrella (100g) z pomidorami (150g) z oliwą (20ml)
  • kurczak pieczony, udko (100g mięsa)
  • zielona fasolka (150g)
  • woda lub słaba herbata (250ml)

Kolacja:

  • Szparagi (100g)
  • filet z ryby - halibut (150g)
  • szpinak (100g)
  • twaróg (50g)
  • woda lub słaba herbata (250ml)

Analiza przedstawionego jadłospisu:
„Paski” - pokrycie zapotrzebowania na składniki odżywcze (nieprawidłowości zaznaczone na czerwono):

Kalograf - wchłanianie energetycznych składników pokarmowych, z dodatkową informacją o popełnionych błędach takich jak przegłodzenie lub zagrożenie tyciem (zaznaczone czerwoną „siateczką”):