Regulowanie apetytu

Regulowanie apetytu

„Człowiek je, ale umie jeść tylko człowiek inteligentny”
Anthelme Brillat-Savarin

Prawdopodobnie najlepiej jest dobierać sobie pożywienie, kierując się sygnałami płynącymi z naszego organizmu. Korzystamy wtedy z poczucia głodu, sytości a zwłaszcza apetytu. Taki naturalny dobór pożywienia często prowadzi do uzyskiwania z jedzenia możliwie największej przyjemności. Rzecz jednak w tym, że u wielu osób apetyt jest rozregulowany i z tego powodu wysyła niekoniecznie optymalne sygnały.

Rozregulowanie apetytu nie jest znakiem naszych czasów. W zakresie zdobywania pożywienia, już od zarania dziejów, człowiek nie miał łatwo. Nie mógł jeść wtedy, kiedy chciał oraz nie mógł jeść tego, co chciał. Niekiedy cieszył się, że w ogóle ma co zjeść. Ba, zdarzały się częste przypadki, że umierał z głodu.

Obecnie w Polsce pożywienia mamy pod dostatkiem. Jednak nie zawsze jest to pożywienie posiadające swoje naturalne cechy.  Żeby jedzenia wystarczyło dla wszystkich, trzeba je odpowiednio przetwarzać, w tym konserwować. Wiele produktów żywnościowych ma zmodyfikowany smak, wygląd i zapach. Przyczynia się to do nasilenia rozregulowania apetytu.

czy mając do dyspozycji żywność przetwarzaną i modyfikowaną możemy się dobrze odżywiać w oparciu o nasze naturalne zdolności doboru pożywienia?

Odpowiedź jest jednoznaczna. Odżywiając się produktami aktualnie dostępnymi na rynku, możemy odżywiać się dobrze, jednak pod warunkiem, że w sposób świadomy uregulujemy swoje odczucia głodu, sytości i apetytu.

Warto wpatrywać się w siebie i jak najlepiej rozumieć swój organizm. Zastanawiać się i rozumieć, kiedy i dlaczego stajemy się głodni. Uświadomić sobie jak powstaje nasze odczucie sytości. I co najważniejsze, skąd się bierze apetyt i co on oznacza.

Metoda regulowania naturalnego systemu doboru pożywienia jest, co do zasady bardzo prosta i zapewne dla każdego oczywista. Należy przez określony czas korygować wskazania apetytu i dobierać sobie pożywienie świadomie, zapewniając pełne zbilansowanie pożywienia. Nasz organizm zauważy, że otrzymuje z jedzenia wszystko, czego aktualnie potrzebuje. Tym sposobem nauczy się co jeść, żeby pożywienie było zrównoważone (zbilansowane) i sam będzie wskazywał apetytem to, czego właśnie najbardziej potrzebujemy.

Regulowanie apetytu należy rozpocząć od ustalenia odpowiedniej kaloryczności dziennego pożywienia. Następnie ustalić ilość i pory posiłków, które będziemy mogli spożyć, uwzględniając nasz tryb życia. Najlepiej, gdy ich będzie pięć lub cztery. Powinny być spożywane w podobnych odstępach czasu. Jest bardzo ważnym, żeby dany posiłek był spożywany codziennie o tej samej porze. Dzięki temu pozbędziemy się uciążliwego głodu, ponieważ pojawi się w porze posiłku mając małą intensywność.

Pożywienie o przyjętej kaloryczności należy rozłożyć na posiłki. Obiad powinien mieć kaloryczność większą o 5% od śniadania i o 10% większą od kolacji. Jest bardzo ważnym, żeby każdy posiłek miał w miarę możliwości taką samą objętość. Stałe spożywanie posiłków o podobnej objętości doprowadzi do dostosowania się do niej objętości żołądka. Dzięki temu będzie można jeść do syta, bez obawy o przejedzenie się.

Dzienne pożywienie należy zbilansować. Trzeba przeliczyć zawartość poszczególnych składników pokarmowych i dobrać taki skład posiłków złożonych z produktów, które jadamy i lubimy, żeby organizm otrzymywał codziennie wszystkie niezbędne składniki pokarmowe w odpowiedniej ilości, a niczego szkodliwego nie było w nadmiarze. Warto wiedzieć, że człowiek zwykle spożywa w danym miesiącu nie więcej niż ok. 100 różnych produktów. Składają się one na ok. 30 zestawów śniadaniowych, obiadowych i kolacyjnych. Należy tak skomponować swoje zestawy, żeby nie różniły się od siebie, co do objętości. Zapamiętanie składu każdego zestawu oraz wielkości poszczególnych składników nie powinno być problemem.

Różnych produktów
Zestawów śniadaniowych, obiadowych i kolacyjnych
Miesiąc

Zrównoważone odżywianie doprowadzi z czasem do powstania w organizmie precyzyjnych skojarzeń pomiędzy określonymi składnikami pokarmowymi i produktami, z których je otrzymywał. Nośnikiem informacji  jest głównie smak danego produktu, jednak w przypadku opisanego regulowania apetytu nie ma to znaczenia, czy jest naturalny czy zmodyfikowany. Ważne, żeby był powtarzalny. Po pewnym czasie, zwykle po dwóch tygodniach, a u niektórych osób po dwóch miesiącach, będzie można odchodzić od odżywiania się w sposób kontrolowany i wrócić w pełni do doboru posiłków według apetytu i jadać do syta.

Przeprowadzanie obliczeń koniecznych dla zbilansowania odżywiania może być pracochłonne. Program Dr. Dietman opracowano właśnie po to, żeby regulowanie apetytu było łatwe. Metoda regulowania apetytu zostanie szczegółowo opisana w innych rozdziałach.

fragment przygotowywanego do druku II wydania książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz dobrze i nie tyj”

Brooke Lark