logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Polskie dzieci tyją w zastraszającym tempie

Choć polskie dzieci nie są na razie tak otyłe jak amerykańskie, mogą niedługo dorównać rówieśnikom z USA - ostrzegają lekarze. Jeśli chcesz by Twoje dziecko było zdrowe, naucz je właściwego odżywiania.

To, że Twoje dziecko na razie jest szczupłe, nie znaczy, że nigdy nie będzie otyłe. Brak ruchu, powszechna dostępność jedzenia i wszechobecne reklamy słodyczy sprawiają, że chude dzieci wkrótce mogą się stać wyjątkami. O ile w USA odsetek otyłych dzieci wzrasta o 3-4 procent rocznie, to w Warszawie - nawet o 14 procent w ciągu roku. Choć Amerykanie są w tej dziedzinie rekordzistami świata, przy takim tempie mamy szanse ich dogonić.

Kupując dziecku batonika lub kolejną paczkę chipsów - pamiętaj, że nadwaga i otyłość wiążą się ponadto z wysokim ryzykiem cukrzycy typu II i chorób układu krążenia. Jeśli nie zapanujesz nad obżarstwem potomka, grozi mu także stłuszczenie wątroby - zjawisko przypominającym zmiany zachodzące w wątrobie przymusowo tuczonej gęsi.

Czego nie powinny jeść dzieci?

Tyciu i zaburzeniom metabolicznym sprzyjają zwłaszcza pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym - takie, które szybko podnoszą poziom glukozy we krwi. Są to:

  • cukier,
  • słodycze,
  • chipsy,
  • ziemniaki,
  • białe pieczywo,
  • łuskany ryż.

Co powinno znaleźć się w diecie dziecka? Lepiej jeść pokarmy o niskim indeksie glikemicznym. W jego codziennej diecie mogą znaleźć się:

  • makaron,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • warzywa,
  • owoce
  • nabiał
  • chude mięso
  • ryby
  • orzechy

Źródło: www.dziennik.pl