logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Jedz warzywa i owoce

Przeciętny Polak zjada rocznie ok. 50 kg owoców. W porównaniu z innymi narodami to bardzo mało. Hiszpanie jedzą ok. 120 kg owoców rocznie, Niemcy 115 kg. Według Światowej Organizacji Zdrowia owoce i warzywa należy jeść do każdego posiłku, czyli 5 razy dziennie.

Niestety, jedynie 6 proc. Polaków je taką ilość warzywnych posiłków w ciągu dnia. Podobnie jest z owocami. Większość Polaków wie, że warzywa i owoce są zdrowe, ale prawie 40 proc. zapomina o ich jedzeniu w ciągu dnia. Jedna piąta respondentów woli zjeść batona niż owoc. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Tymbark. Polacy jedzą zdecydowanie za mało, warzyw i owoców. Zalecana przez dietetyków porcja warzyw i owoców to pięć posiłków dziennie, jednak większość Polaków je nie więcej niż dwa owocowo-warzywne posiłki w ciągu dnia.
Dlaczego jedzenie owoców i warzyw jest tak ważne? Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać witamin, mikroelementów i substancji odżywczych. Wiele z nich jest szybko wypłukiwana z organizmu, dlatego tak potrzebne jest ich regularne dostarczanie.

Błonnik
Owoce i warzywa stanowią też podstawowe źródło błonnika, który odpowiada za prawidłowe procesy trawienia. Błonnikowi przypisuje się duże znaczenie w profilaktyce wielu chorób jak stany zapalne jelit, hemoroidy czy nowotwory jelita grubego. Jedzenie odpowiedniej ilości błonnika zapewnia też prawidłową pracę przewodu pokarmowego. Likwiduje zaparcia i wpływa na rozwój pożądanej flory bakteryjnej.

Antydetoksykanty
Antydetoksykanty to substancje produkowane przez organizm, które zapobiegają powstawaniu takich chorób jak miażdżyca czy nowotwory, oraz hamują procesy starzenia. Niektóre substancje zawarte w warzywach i owocach także są antydetoksykantami. Należy do nich B-karoten, czyli prowitamina A. B-karoten znajdziemy w żółtych i pomarańczowych warzywach i owocach (marchew, dynia, brzoskwinie, papryka) oraz ciemnozielonych warzywach liściastych (brokuły, liście rzepy). Prowitamina A dostarczana do organizmu wraz z owocami i warzywami jest znacznie zdrowsza niż zawarta w tłuszczach, ze względu na mniejszą kaloryczność i poziom cholesterolu.
Równie ważnym antydetoksykantem jest witamina C. W przeciwieństwie do większości zwierząt człowiek nie ma zdolności syntetyzowania tej witaminy, dodatkowo jest ona bardzo szybko wypłukiwana z organizmu. Bardzo ważne jest więc regularne dostarczanie witaminy C. Zamiast łykać tabletki lepiej wybrać przyjemniejszą i zdrowszą formę. Najlepszymi źródłami witaminy C jest natka pietruszki, szpinak, porzeczki, cytrusy. Witamina C odpowiada za odporność organizmu i chroni przed infekcjami układu oddechowego.

Minerały i bioflawonoidy
Jarzyny, zwłaszcza pomidory, są znakomitym źródłem potasu, który usprawnia pracę serca i mięśni. Bardzo ważne są też cynk, selen i miedź. Ostatnio dietetycy podkreślają rolę cynku, który wpływa na ilość przeciwciał i hamuje wzrost bakterii chorobotwórczych. Źródłem cynku są pomarańcze, mandarynki, morele i brzoskwinie. Miedź także ma działanie antyoksydacyjne. Znajdziemy ją w orzechach, truskawkach, porzeczkach i cytrynach.
Bardzo ważnym dla naszego organizmu składnikiem owoców są bioflawonoidy. Przeciwdziałają rozpadowi witaminy C, wzmacniając jej działanie antyoksydacyjne.

Co to jest "porcja"
Dietetycy zalecają 5 porcji owoców i warzyw dziennie. Porcje nie muszą być jednak duże. Ważne jest jednak, aby były jedzone w niewielkich odstępach czasu. Nie musimy więc wypijać litrowego kartonu soku na śniadanie ani zjadać kilograma jabłek naraz. Porcja to średniej wielkości owoc lub warzywo (np. marchewka) lub szklanka soku. Minimalna dzienna porcja warzyw i owoców to pół kilograma.

Lekarstwo na otyłość
Szczególnie osoby dbające o linię i w trakcie kuracji odchudzającej, nie powinny zapominać o jarzynach w swojej diecie. Odchudzanie ma na celu zmniejszenie wartości kalorycznej produktów, ale nie może powodować niedoborów składników odżywczych. Doskonałym posiłkiem dla grubasa są więc owoce i warzywa. Mają bardzo mało kalorii, a jednocześnie dostarczają do organizmu niezbędne witaminy i minerały. W procesie odchudzania ważną rolę pełni błonnik. Daje uczucie sytości i reguluje pracę przewodu pokarmowego. Uważa się też, że pektyny utrudniają wchłanianie tłuszczu z pożywienia, przez co obniżają bilans energetyczny.

Źródło: www.kurierlubelski.pl