logowanie

przypomnij hasło | zarejestruj się

Dr.Dietman diabetykom

Po wykryciu cukrzycy dowiadujemy się, że musimy zmienić odżywianie. Okazuje się, że nie wolno nam jeść potraw, które nam najbardziej smakują. Z początku poddajemy się diecie. Cukier spada, ale jest nam źle. Uświadamiamy sobie, że musimy wyrzec się wielu przyjemości życia. Z czasem próbujemy delikatnie omijać rygory narzuconej nam diety. Jednak z przerażeniem zauważamy, że cukier rośnie. A przecież ciągle słyszy się, że cukrzyk może jeść wszystko, tylko w odpowiednich ilościach i proporcjach. Pytamy diabetologa jakie to ilości i proporcje. Lecz on nie wie. Mówi, że trzeba by skrupulatnie bilansować dietę. A to wymaga skomplikowamnych obliczeń. Nikt na to nie ma czasu. Z tego powodu musi obowiązywać zasada, że określonych produktów nie wolo i basta. Program Dr.Dietmen powstał między innymi po to, aby każdy mógł opracować dla siebie dietę, która uchroni przed wzrostem poziomu cukru i pozwoli na jedzenie potraw, które lubimy. Problem jednak w tym, że żeby korzystać z Dietmana, trzeba umieć posługiwać się komputerem. Jednak zwykle można znaleźć w rodzinie kogoś, kto potrafi.Z programu Dr.Dietman można korzystać bezpłatnie.

Jak w praktyce wyrobić sobie umijętność właściwego odżywiania się przy cukrzycy ?

 Zalecenia żywieniowe PTD dla osób z cukrzycą typu II można w praktyce sprowadzić do przestrzegania następujących zasad:
1. Dieta powinna zawierać codziennie podobną, odpowiednio ustaloną zawartość węglowodanów, białek i tłuszczów.
2. Konieczne jest codzienne, skrupulatne bilansowanie spożycia węglowodanów.
3. Należy unikać spożywania posiłków o indeksie glikemicznym większym niż 50
4. Dieta powinna być zrównoważona czyli zawierać wszystkie niezbędne składniki pokarmowe w ilościach jakie organizm potrzebuje i zużywa.

Przestrzeganie właściwej diety cukrzycowej może być łatwe w przypadku korzystania z programu Dr.Dietman.
Pierwszy etap to wspólne z lekarzem ustalenie odpowiedniej kaloryczności diety, w tym dobowego spożycia węglowodanów, tłuszczów i białek.
Drugi etap to opracowanie kilkunastu jadłospisów dobowych – mogą to być jadłospisy zaczerpnięte ze strony www.jedzdobrze.pl, opracowane przez uczestników Mistrzostw Polski w zdrowym odżywianiu.
Następnie należy przez okres około dwóch miesięcy odżywiać się ściśle według dobranych jadłospisów. Przez ten czas u danej osoby powstaną odpowiednie nawyki i przyzwyczajenia żywieniowe, które pozwolą na dalsze prawidłowe odżywianie bez konieczności posługiwania się opracowanymi jadłospisami. Z czasem jednak u każdej osoby maleje zdolność postrzegania rygorów diety. Dlatego osoba chora na cukrzycę powinna co kilka miesięcy wracać do kilkutygodniowego odżywiania się zgodnie z wcześniej opracowanymi prawidłowymi jadłospisami.